Kunstenaars
Bekijk hier de deelnemende kunstenaars aan SEIZOENgasten. Klik bij een kunstenaar op de knop voor extra informatie. Verder staat de expositie-locatie onderaan weergegeven. Klik op de naam van de locatie om naar de plattegrond te gaan.
Clarisa Jeelof
Tekeningen, schilderijen en plastische vormgeving
Ik raak geïnspireerd door lichtinval, contrasten en kleurvlakken, door weidse vergezichten strand en water, door mensen en dieren, door het kwetsbare kleine, door het transparante van water en alles wat daaromheen leeft.
Daarnaast ben ik gefascineerd door een maatschappelijk probleem dat ik om mij heen zie: tegenstellingen die steeds sterker lijken te worden. Bijna iedereen heeft een aangeboren behoefte aan contact met anderen. Toch is het net alsof echt contact maken steeds moeizamer gaat, Alsof ons angstige ‘wij tegen zij’-instinct de overhand heeft waardoor we alleen omgaan met gelijkgestemden. Wat ik ervaar is polarisatie en strijd met elkaar. We kijken naar de ander met een spiegel op onszelf gericht.
Technieken
Kwaststreken, structuren, druipers zijn net zo belangrijk als gelijkenis in mijn figuratieve werk. Door het balanceren op de grens van abstractie en figuratie kan ik vanuit gevoel werken terwijl ik tegelijkertijd blijf analyseren. Mijn kunst draait om dit vinden van de ‘kleurrijke’ middenweg tussen feiten en emotie. Omdat ik van mening ben dat beide even belangrijk zijn, helemaal in deze tijd vol emoties en vooroordelen
www.clarisajeelof.nl
Facebook en Instagram: clarisa jeelof
Pilat & Pilat
Tsjerkebuorren 40, 9286 GC Twijzel
Dolly Leemans
Schilderijen
Na mijn opleiding aan de kunstacademie in Enschede (AKI) en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam werkte ik enkele jaren als decor- en kostuumontwerper. Daarna ontwikkelde ik mij verder als portretschilder en volgde masterclasses aan de Wackers Academie in Amsterdam.
De laatste jaren schilder ik vooral zeegezichten en landschappen. Regelmatig ‘en plein-air’. Soms maak ter plekke een studie dat als basis dient voor een schilderij. In 2017 verhuisde ik van Amsterdam naar Friesland. Het prachtige Friese landschap biedt mij eindeloze inspiratie: weids, met mooie luchten.
Voor het project SEIZOENgasten heb ik gekeken naar de seizoenen en de gasten die we dan voorbij zien komen. Met name de zomer biedt veel moois: bijen, hommels en vlinders in eigen tuin. Het onderwerp seizoen kun je op diverse manieren bekijken. Bijvoorbeeld als levenscyclus. En zijn wij zelf niet een gast op deze aarde. Of en wat ik met dit thema ga doen weet ik op het moment van schrijven nog niet…
Wel kijk ik ernaar uit om op de locatie te gast te zijn, op de grens van lente en zomer. En op welke wijze dat inspiratie brengt.
info@dollyleemans.nl
www.dollyleemans.nl
De Kruidhof
Schoolstraat 29b, 9285 NE Buitenpost
Elise Klinkert
Schilderijen
Elise Klinkert (1967) onderzoekt in haar werk enerzijds haar onlosmakelijke verbondenheid met de natuur, en kan zich met zorg en liefde verliezen in het weergeven van het landschap, de natuur en de elementen.
Aan de andere kant onderzoekt ze hoe deze alles overweldigende natuur verloren lijkt te gaan door toedoen van de mens. Haar schilderijen ontstaan vanuit een combinatie van verschillende aspecten : het engagement, gesprekken, bronnenonderzoek, een jeugdherinnering of flarden van een droom. De mensen en dieren die Elise schildert, zijn tijdreizigers die proberen een gevoel op te roepen, een romantisch verlangen naar een betere wereld, een leven in verbinding en harmonie, met elkaar en het universum.
Haar werk stelt vragen over onze maatschappij en het buiten alle proporties gegroeide economische systeem, het stelt vragen over racisme en haatcultuur, het verlies van onze onderlinge verbondenheid, over waardevol en waardeloos. Elise wil een groter bewustzijn creëren rondom de kwetsbaarheid en kostbaarheid van de ons omringende omgeving.
www.eliseklinkert.art
Fogelsanghstate
Kleasterwei 3, 9297 WR Feankleaster
Esther Eggink
Schilderijen
“In mijn werk laat ik mij o.a. beïnvloeden door boeken, films, toneel, muziek, verhalen en dat wat ik in de krant lees. Bewondering, verwondering, afschuw en nieuwsgierigheid naar dat wat de mens op deze wereld doet en maakt. Ik probeer dat te schilderen wat zich tussen de regels van het verhaal afspeelt. De tegenstellingen die vaak te zien zijn wil ik ordenen en vormgeven door het met verf op het platte vlak vast te leggen. Hierbij gebruikmakend van krachtige tekenachtige lijnen, waarbij het proces minstens zo belangrijk is als het resultaat. Alles is een reactie op de ERVARING en het ZIEN welke zeer individueel is.”
www.esthereggink.nl
Pilat & Pilat
Tsjerkebuorren 40, 9286 GC Twijzel
Gerda Nijp
Textielkunst
In 2014 besloot ik om mijn naaimachine te gebruiken als kleurdoos. Ik ben steeds abstracter gaan werken. Waarbij ik één of enkele beeldelementen kies uit het thema waar ik aan werk. Daar vorm ik op ambachtelijke wijze een beeld mee. Mijn liefde voor polyester wordt uitgewerkt in lagen van synthetische materialen. Mijn borduurwerk wordt op een antieke industriële naaimachine gemaakt, uit de vrije hand geborduurd.
Ik gebruik een heldere en eenvoudige vormentaal. Meestal abstract, heel soms met herkenbare elementen. Enerzijds leidt dat tot geometrisch abstract borduurwerk op papier. Anderzijds tot werkstukken waarbij gesmolten synthetische stoffen, soms driedimensionaal toegepast, een verrassend natuurlijk ogend resultaat opleveren. Het borduurwerk wordt telkens weer weggesmolten en opnieuw opgehoogd, waardoor de lagen stof en garen meer de associatie met abstracte schilderkunst oproepen dan met textielkunst. In 2018 heb ik een uit India geïmporteerde, industriële kettingsteekmachine aan mijn “kudde” toegevoegd. Daarmee produceer ik iconografische, toegepaste borduurwerken, afkomstig uit de haute couture en Amerikaanse cultuur. Voor voorbeelden kunt u mijn social media kanalen volgen.
Voor (kleine) groepen en (naai, borduur en quilt) enthousiastelingen organiseer ik regelmatig gezellige workshops/ cursussen. Dat kan ook op verzoek.
mail: gerda@gerdanijp.nl
fb: @gerrycane
insta: Gerrycane_artembroidery
www.gerdanijp.nl
Teetún Allema State
Allemawei 5, 9294KT Aldwâld
Gwendolyn van Essen
Grafiek, tekeningen en schilderijen
Geboren in 1966 groeide ze op vlakbij de stad Groningen, in Eelde-Paterswolde. Op haar achttiende verhuisde ze naar de stad Groningen.
Verliefd op het Noordelijke landschap en het wad trok ze zich graag zomers terug in een van de kerkjes in de buurt van het wad om geïnspireerd te schilderen, tekenen en werken aan grafiek. De natuurlijke wereld en de schoonheid daarvan zijn een belangrijke inspiratiebron. Haar werk gaat over flora en fauna, veelal wilde bloemen en vogels te vinden op het platteland.
Ze had diverse ateliers waaronder in Groningen aan het Guyotplein, in Assen, Zuidhorn en in het Blauwe Dorp in het Oosterpark.
Veel werk is in potlood, inkt, aquarel en gewassen inkt, drukinkt en olieverf op allerlei papiersoorten, doek en paneel. De grafiek met name de kartondruk is een droge naald en ze gebruikt daarbij graag de irisdruk en blinddruk, ook van linosnede. Beweging en vrijheid zijn essentiële bestanddelen van haar zoektocht en belevingswereld in de beeldende kunst.
www.gwendolynvanessen.nl
Bloemenparadyske Kollum
Paradyske 3, 9291 MV Kollum
Han Reeder
Fotografie
Nissen in Middeleeuwse kerken in Noordoost Fryslân
Een hele reeks tentoonstellingen in de afgelopen jaren rond mijn boek “Nissen in Middeleeuwse Kerken” wil ik graag afronden in het kerkje van Westergeest. Naast de laatste exemplaren van het boek zijn nu ook de originele foto’s zelf te koop voor een zacht prijsje. Het wordt hier een speciale selectie: de nadruk ligt op de nissen in de directe omgeving, kerkjes in Noordoost Fryslân: Anjum, Burgum, Ferwert, Finkum, Ginnum, Hantum, Rinsumageest en Westergeest.
Over mijn “Nissen”
Het was een grote zwerftocht door het oude Frisia, op zoek naar het intieme licht in de middeleeuwse kerkjes: steeds weer anders, geblokt, zacht-rose en groenig, vlekkerig vervormd door het gewalste antiek glas. Grillig trilt het op de muur: zie de wind waait door de bomen. Binnengedrongen door de kleine vensters, verstrooid in de ruimte nestelt het zich in de nissen waar licht en schaduw samenvallen in de leegte.
Lege nissen zijn het, want wij zijn calvinisten. Dat wil ook zeggen dat we kunnen genieten van de leegte: het licht dat er wèl is. Aanvankelijk maakte ik alleen maar foto’s van juist die lege nissen. Maar toch, uiteindelijk heb ik het niet kunnen laten. Restanten religieus en ander cultureel erfgoed, associaties met religieuze verhalen, verwijzingen naar zeventiende -eeuwse stillevens, maatschappelijk commentaar en persoonlijke idolen, dat is soms het materiaal voor mijn “nieuwe beelden”.
www.hanreeder.nl
Hervormde kerk Westergeest
Kalkhúswei 2, 9295 KN Westergeast
Hennie Dijk-Stel
Schilderijen en tekeningen op papier, paneel of doek
Mijn inspiratie leeft vlak om me heen.
Ik heb loop rond in mijn tuin en zoek naar bloei, groei en verval. Ik kijk en schets.
De tijd vliegt, mijn tijd tenminste. Maar de natuur rond mijn voeten heeft een heel ander ritme. Alles heeft tijd nodig om te groeien, om te verzamelen, om te eroderen.
Seizoenen hebben geen exacte datumgrens. Ze veranderen langzaam en houden de spanning er in met vage grenzen die zich niets van kalenderdata aantrekken.
Ik sta stil en kijk om me heen. Ik zie wat er was, ik zie wat er is, maar heb geen idee wat er morgen te zien is.
Ik leg op het platte vlak vast wat in mijn ooghoek langsflitst – waar ik naar staar - of waar ik op inzoom. Ik maak spontane notities van de essentie, fors in acryl- of olieverf of bescheiden met pastel, houtskool of aquarel. Of botanisch correct met potlood en aquarel. Botanisch tekenen en aquarelleren is een ambacht, dat heel veel tijd vergt. Het is van oorsprong wetenschappelijk, maar vraagt daarnaast ook een kunstenaarsoog om er een werkelijk levendige afbeelding van de plant te maken. De grens tussen die twee is een uitdaging!
In mijn atelier ben ik aan het kijken, combineren, proberen, hark er een theorietje bij en doe er een lijstje om.
Klaar.
Een kunstje.
Maar Kunst met een hoofdletter komt uit een voor mij onbekende wereld en is voor mezelf ook steeds weer een verrassing.
hennie dijk-stel
www.artuin.nl
De Kruidhof
Schoolstraat 29b, 9285 NE Buitenpost
Hetty Combs
Tekeningen en schilderijen
Oerbos van de toekomst – het project
Onze gemeenschap “vergrijst”. De noodzaak van informatie en overdracht van kennis naar de volgende generaties is belangrijker dan ooit. Zo lang wij er zijn, bouwen jong en oud(er) samen aan onze toekomst. De bossen zijn ook belangrijker dan ooit. Nieuwe aanplant is noodzaak, geen luxe. We moeten concrete stappen zetten om de klimaatsverandering om te buigen naar iets positiefs. De mens is onderdeel van de natuur. De Natuur heeft onze hulp nodig. Wij moeten blijven geloven. Dat het anders kan. Dat het beter kan. Daarom planten we samen nieuwe bosjes in Achtkarspelen. Bosjes die de tijd doorstaan, bosjes met een rituele functie. Bosjes waar we dromen planten voor de toekomst en een betere, gezondere wereld. Voor mensen en natuur.
Hetty Combs (1962) - de kunstenaar
Schilderijen en kunstprojectontwikkelaar. Woont in Buitenpost, werkt in Dokkum en op locatie. Houdt zich bezig met de mens, diens leefomgeving en geschiedenis, met name Noordoost Friesland. Studeerde af op portret aan De Foudgumse School voor de nieuwe schilderkunst. Studeerde daarnaast cultuurwetenschappen (OU) en kunstgeschiedenis (KGA). Geeft teken- en schilderles en fungeert als denktank voor overheid en instellingen. Meer info: www. combsartprojects.com
www.combsartprojects.com
Paviljoen MeM
Egypte 16A, 9285 WX Buitenpost
Jan Adamse
Schilderijen en tekeningen
Informatie volgt.
www.janadamse.nl
Kollumer Museum Mr Andreae
Oostenburgstraat 2, 9291 EM Kollum
Jan Huitema
Schilderijen en tekeningen
De natuur is mijn grote inspiratiebron. Mijn schilderijen en foto’s geven mijn verwondering weer en mijn bewondering voor de krachten in de natuur. De natuur laat een voortdurende ontwikkeling zien van tot bloei komen en vergaan. Ook de vergankelijkheid heeft zijn schoonheid. Ik ervaar de schepping als een kosmisch gebeuren, waarin de microwereld een weerspiegeling is van de macrowereld.
Ik word geraakt door details die ik “toevallig” tegen kom. Ik probeer de betovering in close-up foto’s te vangen.
Al schilderend beleef ik de natuur op een andere manier. Mijn schilderijen zorgen voor een intuïtieve verwerking. Het ontstaan van het schilderij is een natuurlijk proces.
Zoals in de natuur het toeval, het onverwachte een grote rol speelt, zo geldt dat ook voor mijn schilderproces. Bij het schilderen gebruik ik veel water. Het gaat zijn eigen weg en bepaalt mede de ontwikkeling van het schilderij.
Expositie: SEIZOENgasten
"Vergankelijkheid"
acryl op doek, drieluik, 3x 77 x 155 cm, horizontaal
Inspiratie voor dit werk waren foto’s van rottend hout met schimmel en korstmossen.
www.jghuitema.nl
Ik word geraakt door details die ik “toevallig” tegen kom. Ik probeer de betovering in close-up foto’s te vangen.
Al schilderend beleef ik de natuur op een andere manier. Mijn schilderijen zorgen voor een intuïtieve verwerking. Het ontstaan van het schilderij is een natuurlijk proces. Zoals in de natuur het toeval, het onverwachte een grote rol speelt, zo geldt dat ook voor mijn schilderproces. Bij het schilderen gebruik ik veel water. Het gaat zijn eigen weg en bepaalt mede de ontwikkeling van het schilderij.
Expositie: SEIZOENgasten
"Vergankelijkheid"
acryl op doek, drieluik, 3x 77 x 155 cm, horizontaal
Inspiratie voor dit werk waren foto’s van rottend hout met schimmel en korstmossen.